NATURASOFT HÍREK |
2025.12.04-én 14:30-tól 15:15-ig a NAV rendszere nem vagy csak részlegesen működött, ezért nem lehetett beküldeni / lekérdezni az ebben az időszakban kiállított számlákat.
A számlázó program folyamatosan megkísérli a számlák beküldését és a NAV rendszer helyreállásakor automatikusan beküldi azokat a számlákat, amit a korábbi leállás miatt nem sikerült elküldeni, legyen az akár másnap.
A Számlák menüben az adott NAV érintett számla sorában a NAV állapot oszlopban látható a státusza, amennyiben ott Sikeres, akkor fogadta be a NAV rendszere az adott számlát sikeresen.
Az adatszolgáltatás határideje a számla kiállítástól számított 24 óra, viszont üzemszünet esetén akkor sem kaphat bírságot, ha önhibáján kívül kicsúszna a határidőből!
Amennyiben olyan üzenetet lát a Számlák áttekintése ablak adott NAV érintett számláján állva az Egyéb/ NAV Eseménynapló alatt a jobb oldali szekcióban, hogy "ilyen sorszámon már van számla a NAV rendszerében", akkor az adott számla már megtalálható a NAV Online Számla felületén, csak annak sikerességére vonatkozó jelzését nem tudta regisztrálni a szoftver NAV üzemszünet okán, így ilyenkor a teendő, hogy a NAV Online Számla felületén meg kell győződni róla, hogy ezt a számlát látják ott (sorszám és adattartalom alapján), majd a NATURASOFT program Számlák/ adott számlán állva Egyéb/ NAV Eseménynapló/ Egyéb alatt sikeresnek tudja jelölni a beküldést, így a program nem fog figyelmeztetést küldeni és nem fogja a küldést kísérelni.
Csak olyan számlát jelöljön bármikor is sikeresnek, amiről meggyőződött előzetesen, hogy a NAV Online Számla felületén megtalálható és zöld pipával ellátott!
A NAV-nál jelenleg üzemszünet van 2025.12.04-én 14:30-tól, így kérjük, hogy ne terhelje ügyfélszolgálatunkat az ezzel kapcsolatos hívásokkal, hanem olvassa el az alábbi tájékoztatást:
A NAV rendszere jelenleg nem fogad semmilyen rendszerből adatokat, mert az leállt, vagy csak időnként működik, emiatt a NATURASOFT is hiába küldi az adatokat részükre, nem tudják azokat a másik oldalon fogadni.
A NATURASOFT program folyamatosan próbálja küldeni a kérdéses számlákat, amíg el van indítva. Ha kilépnek belőle vagy leállítják a gépet, akkor a küldés addig szünetel. Amennyiben újra elindítják, akár másnap, úgy a küldést újra megkísérli a szoftver.
A Számlák menüben az adott NAV érintett számla sorában a NAV állapot oszlopban látható a státusza, amennyiben ott Sikeres, akkor fogadta be a NAV rendszere az adott számlát sikeresen.
A NAV üzemszünet csak átmeneti! Jelenleg a felhasználók külön tenni nem tudnak semmit, a manuális adatszolgáltatás sem működik ilyenkor.
Meg kell várni, míg a szoftverből küldött adatokat fogadni tudja a NAV.
Ne aggódjón, nem fogják megbüntetni, az adatszolgáltatás határideje a számla kiállítástól számított 24 óra, valamint üzemszünet esetén akkor sem kaphat bírságot, ha önhibáján kívül kicsúszna a határidőből!
A NATURASOFT program 2020 óta a legmodernebb e-számlázás megoldást alkalmazza, ami már nem igényel digitális aláírást, helyette a NAV Online Számla kapcsolat HASH kódos hitelesítését alkalmazza. Az egész borzasztóan egyszerű és felhasználóbarát, nincs sem digitális aláírás és semmi más bonyolítás. Ön egyszerűen elküldi PDF-ben az e-számlát a vevőnek és megőrzi a saját példányát, nincs vele több dolga! Technikailag ez úgy néz ki, hogy a PDF fájl neve tartalmazza az eredetiséget igazoló HASH kódot (ez helyettesíti a digitális aláírást). A PDF-t Ön és a vevő őrizze meg átnevezés nélkül, így nincs szükség semmilyen nyilvántartásra és évenként megújítandó digitális aláírásra sem.
Miért jobb az e-számla, mint a papír alapú?
Magában a kérdésben már részben benne van a válasz is. A papír alapú számlát ugyanis hiába küldi el e-mailben, attól az nem lesz elektronikus számla, mivel papír alapon került kibocsájtásra és így került be a NAV Online Számla adatszolgáltatásba is. A papír alapú számlát átküldheti ugyan e-mailben, viszont ettől ezt még Önnek és a vevőnek PAPÍR ALAPON kell megőriznie, tehát ki kell azt nyomtatnia. A nyomtatás és a papír is pénzbe kerül, viszont az elektronikus számlázás mostantól nálunk ingyenes, így nem csak olcsóbb megoldás az elektronikus számlázás, hanem kényelmesebb, gyorsabb és környezetkímélőbb, mivel egyik félnek sincs szükség nyomtatásra, papírra, tonerre, postázásra, stb.
Az elektronikus számlázást a főképernyőn a Beállítások Számlázási beállítások Számlázási mód legördülőmenüben tudja bekapcsolni! A Számlázási módot állíthatja "Vegyes"-re is, ilyenkor a számlázási képernyőn külön ki tudja majd választani, hogy éppen papír alapú vagy elektronikus számlát kíván kiállítani. Amennyiben még nem használta a program e-mail küldés funkcióját, akkor az első számla elküldésekor majd be kell állítania az e-mail fiókját a programban. Ezt majd az e-mail küldés ablak felpattanásakor a Beállítások gombra kattintva teheti meg.
2025. október 18-án (szombaton) cégünk rövidített munkarend szerint dolgozik, ennek megfelelően 8:30-tól 14:00-ig tartunk nyitva, így az ügyfélszolgálatunk is csak ebben az időintervallumban lesz elérhető.
BEJÖVŐ SZÁMLÁK ARCHIVÁLÁSA: változik valami júliustól?
Valós változás vagy csak kampány?
A gyakorlatban nem változott július után sem semmi. A kapott e-számlákat szükséges tárolni, ahogy eddig is. Itt nem a tárolás módjában van a változás, hanem hogy júliustól a közüzemi cégek kizárólag e-számlákat állíthatnak ki a cégek részére. A cégek többsége eddig is kapott e-számlákat, ugyanúgy szükséges tárolni a közüzemi e-számlákat, ahogy a korábban kapott többi e-számlát.
Elvárások az e-számlák tárolásával kapcsolatban:
- évek múlva is olvasható kell legyen: ez adott, hiszen a letárolt számlákat bármikor meg tudják nyitni,
- hitelesítettnek kell lennie: ez is adott, mert egy e-számla vagy digitálisan aláírt, vagy a NAV beküldésen alapul, így ún. HASH kódot tartalmaz általában már a fájl neve is,
- olyan tárolási hely kell nekik, ahol nem vesznek el: ez szintén adott, olyan helyen szükséges ezeket a fájlokat tárolni, ahol később is elérhetőek lesznek, pl. több helyen tárolják, Önök is tárolják és a könyvelő is, illetve helyileg is több helyen,
- előírás még, hogy az eredeti állapot ne változzon: ez is adott, ezt biztosítja a digitális aláírás, illetve az egyéb hitelesítés, mint a NAV beküldésen alapuló HASH kód.
Tehát július után is minden vállalkozás a fentieket figyelemmel kísérve és betartva eleget tud tenni a tárolás, archiválás feltételeinek.
Ne dőljünk be a sok helyen szembe jövő kampányoknak a témában, hogy archiváló szoftvert, modult kell vásárolni, nincs rá szükség, felesleges kiadás csak!